نورو فیدبک : علم جدید ورزش مغز|اطراف امامزاده طاهر و امامزاده حسن در کرج

نورو فیدبک : علم جدید ورزش مغز|اطراف امامزاده طاهر و امامزاده حسن در کرج

 

 

اسم او بازیگره که توی تمام فیلمهای مهران مدیری بازی می کرد چی بود ؟ تو هم اونو می شناسی . قد کوتاهی داره و ادای مشهدی ها رو در میاره …؟

اولین باری که شما نام شخصی اشنا . عنوان یک فیلم . یا یک قرار ملاقات مهم را فراموش کردید احتمالا با کمی عصبانیت و کمی شوخی فریاد زده اید : فراموشش کردم . مغزم داره منجمد میشه … شما فراموشی خفیف را با اولین مراحل افول ذهنی که توسط پیام ها و تصاویر موجود در رسانه ها تقویت شده است برابر می پندارید .. توی یه برنامه ی تلویزیونی بود . ام … اسمش چی بود ؟ … اوه خدایا … تو می دونی منظورم کیه ؟.. شایدبه خاطر بیاورید که نامش چه بود ه . اما اگر به خاطر نیاورید مایوس شده و سعی می کنید این نام به خاک سپرده شده را بیاد بیاورید .معمولا با شروع چهل یا پنجاه سالگی – حتی گاهی اوقات سی سالگی – شما متوجه این لغزش های کوچک می شوید . به یاد نمی اورید کلید ماشین خود را کجا گذاشته اید یا اینکه در لیست خریدتان که در خانه جا گذاشته اید چه چیزهایی نوشته بودید . یاد در درک دستورالعمل ویدیو سی دی یا کامپیوتر جدیدی که خریده اید ناتوانید . حتی ممکن  است زمانی که از در دیگر فروشگاه خارج  می شوید  فراموش کنید ماشین را کجا پارک کرده اید .این لغزش های کوچک حتی اگر تاثیری در زندگی روزانه ی شما نداشته باشد اما می توانند به نگرانی و اضطراب شما دامن بزنند . شما نگرانید که مبادا مثل مادر بزرگ بشوید که می تواد جزییات حوادث افسردگی اش را بخاطر بیاورد اما نمی داند دیروز چه کاری انجام داده است . هنگامی که مورد روزمره ای را فراموش می کنید تجربیات افرادی که به هنگام سالخوردگی حافظه شان دچار مشکل شده است می تواند باعث نگرانی شما بشود . تصور شما بر این است که با افزایش سن قطعا حافظه تان را از دست خواهید داد و حتی دچار بیماری الزایمر خواهید شد .

به هر حال نتایج مطالعات جدید نشان می دهد که فراموشی خفیف همچون الزایمر بیماری محسوب نمی شود و با تمرین کردن می توان به مبارزه با ان برخاست بررسی های اخیر بر روی مغز نشان می دهد که روش های  جدیدی وجود دارد که می تواند در ترکیب با فعالیت های روزمره ارتباطات مغز را حفظ کرده و رشد دهد .با اتخاذ این راهکارها ممکن است واقعا توانایی مغز خود را در مقابله با کاهش توانایی های ذهنی افزایش دهید .

باورهای بی شماری در مورد سالخوردگی مغز وجود دارد که عصب شناسان هر روزه ان را تکذیب می کنند به برکت حضور تکنولوژی های جدید دیدگاه سنتی در مورد نحوه ی پیر شدن مغز به سرعت اصلاح می شود  شواهد به وضوح نشان می دهد که مغز لزوما در هنگام سالخوردگی در سراشیبی افول قرار نمی گیرد . در سال 1998 تیمی از دانشمندان امریکایی وسوئدی برای اولین بار ثابت کردند که در مغز افراد بزرگسال نیز سلول های جدیدی تولید می شوند . همچنین بر خلاف باور عموم افت توان ذهنی که بیشتر مردم ان را تجربه می کنند ناشی از مرگ تدریجی سلول های عصبی نیست بلکه حاصل کاهش تعداد و پیچیدگی دندریت ها ست . دندریت ها زوائد سلولی هستند که اطلاعات را مستقیما از دیگر سلول های عصبی دریافت و پردازش می کنند .این فرایند اساس شکل گیری حافظه می باشد . دندریت ها اطلاعات  را از اتصالاتی که سیناپس نام دارند دریافت می کنند . چنانچه این اتصالات بطور منظم تحریک نشوند دندریت ها تدریجا تحلیل می روند این امر توانایی مغز را برای انتقال اطلاعات جدید به حافظه و نیز بازیابی اطلاعات قدیمی کاهش می دهد . مدت های زیادی تصویر بر این بود که رشد دندریت ها فقط در مغز کودک امکان پذیر است . اما شواهد اخیر نشان می دهد که نورن های مسن نیز می توانند برای جبران کسری ها . دندریت ها را برویانند . ازمایشات دیگرنشان می دهد که مدارهای عصبی در مغز بزرگسالان ظرفیت پذیرش تغییرات چشمگیری را دارند – توانایی که دانشمندان تصور می کردند پس از کودکی از دست می رود . به هر حال مغز سالخورد ه نیز دارای رشد چشمگیر و توان ایجاد تغییر در الگوهای ارتباطات سلولی است . کشفیاتی همچون موارد فوق اساس فرضیه ی جدیدی در حوزه ی ورزش مغز است . همانگونه که نرمش و ورزش به شما کمک می کند تا امادگی جسمانی خود را حفظ کنید نوربیک نیز به شما کمک می کند تا امادگی ذهنی خود را حفظ کنید . نوروبیک کمکی به حفظ سطحی یکنواخت  از امادگی قدرت و انعطاف پذیری ذهنی هنگام افزایش سن است طی این برنامه با استفاده از حواس مختلف بینایی بویایی لامسه چشایی و شنوایی و نیز هیجانات مغز در معرض تجربیات غیر منتظره و غیر معمول قرار می گیرد . این امر منجر به تحریک الگوهای متنوعی از فعالیت های عصبی می شود . این موضوع خود باعث شکل گیری ارتباطات نورونی بیشتری بین نواحی مختلف مغزی می شود از نتایج دیگر چنین تحریکی تولید فاکتورهای رشد نوروتروفین ها می باشد . نروتروفین ها موادی هستند که توسط سلول های عصبی ترشح شد ه و می توانند بطور مهیجی اندازه و پیچیدگی دندریت ها ی سلول عصبی را افزایش دهد . نوروتروفین ها همچنین باعث می شوند سلول های پشتیبان قوی تر و نسبت به اثرات سالخوردگی پایدارتر شوند .نوروبیک نسبت ه انواع دیگر ورزش های مغز همچون معماهای منطقی حافظه و جلسات تمرین فردی که شبیه ازمون ها می باشد بسیار متفاوت است  در عوض تمرینات نوروبیک از پنج حس به روشی نوین در جهت افزایش تمایل طبیعی مغز برای شکل دهی ارتباطات بین انواع مختلف اطلاعات استفاده می کنند . این ارتباطات برای مثال بکار بردن نامی برای یک چهره یا یک رایحه و یا یک غذا . بلوک های ساختمانی حافظه و اساس چگونگی یادگیری ماست . خلق ارادی الگوهای ارتباطی  جدید مغز برنامه نوروبیک است . بطور خلاصه شما با نوروبیک می توانید بدون دارو یا رژیم مغز خودتان را رشد دهید واژه ی نوروبیک اقتباسی اگاهانه از ایروبیک است .ورزش های جسمانی ایده الی که بر استفاده از گروه های عضلانی مختلف برای افزایش هماهنگی و انعطاف پذیری تاکید دارد . نروبیک نیز با فعال سازی بسیاری از نواحی مغزی روشی نوین برای افزایش چابکی ذهن است . همچنین شنا که بدن را بطور کلی تندرست و برای انجام هر ورزشی توانا می کند . به همین نحو نوربیک مغز را بطور کلی بسیار چابک و انعطاف  پذیر می سازد . بنابر این می تواند هر گونه چالش ذهنی را به عهده  بگیرد خواه حافظه باشد یا اجرای تکالیف یا خلاقیت این نتایج به واسطه ان است که نوروبیک مبتنی بر تسهیل شیوه کارکرد مغز است نه بر اساس کار کشیدن بیشتر از مغز .

 

Related posts