گفتاردرمانی جامع آنلاین مرکزی کرج + گفتاردرمانی آنلاین ایران چگونگی کمک به رشد گفتار و زبان کودکان در مقاطع سنی مختلف3

دو تا سه سالگی

 

 

در این سن گفتار کودک کم کم شکل کاملتری به خود می گیرد . اجرای توصیه های

زیر به چیشرفت هرچه بهتر او کمک می کند:

 

 

 

• از گفتاری آنچنان واضح و ساده استفاده کنید که تقلید از آن برای کودک آسان

باشد.

 

 

• از طریق تکرار گفته های کودک و افزودن جزئیاتی بر آن، به فرزندتان نشان دهید

که به او گوش می دهید و به حرفش علاقه دارید. مثلاً وقتی می گوید: ” گل

قشنگ” ، شما بگویید: ” بله، گل قشنگیه. ریگ این گله قرمز روشنه. چه

بوی خوبی داره ! علی می خواد گل بو کنه؟ “

 

 

 

• از کودک خود بخواهید آنچه را که گفته ولی شما به طور کامل متوجه نشده اید

تکرار کند. به این ترتیب او می فهمد که حرف هایش برای شما مهم هستند. مثلاً،

“می دونم تو یه ماشین می خوای . دوباره بگو کدوم ماشینو می خوای ؟”

 

 

 

• کلمات فرزندتان را افزایش دهید. با خواندن کتاب هایی که در هر صفحه آن یک

جمله ساده نوشته شده باشد، کلمه های جدیدی به او معرفی کنید.

 

 

 

• در هر صفحه از کتاب نام اشیا را بگویید و درباره تصاویر توضیح دهید. مترادف

کلمات آشنا را بیان کنید ( مثلاً مامان، خانم، زن، آدم) و این کلمات جدید را در جمله

به کار ببرید تا کودک آن را در متن و زمینه یاد بگیرد.

 

 

 

 

• اشیاء مختلفی را در یک سطل بگذارید و به کودک اجازه دهید که هر بار یکی

از آن ها را دربیاورد و نام آنرا بگوید. شما گفته او راتکرار کرده و گسترش دهید: “

این شونه است. علی موهاشو شونه می کنه.” اشیا را از سطل خارج کرده و به

فرزندتان کمک کنید که آن ها را دسته بندی کند ( مثلاً لباس ها، خوراکی ها، لوازم

نقاشی )

 

 

 

• یک دفتر چه یا آلبوم از تصاویر آشنایی که از مجلات قدیمی بریده اید تهیه کنید.

به کودک کمک کنید که تصاویر را در آلبوم یا دفتر بچسباند. روی نامیدن عکیها تمرین

کنید و با استفاده از گفتار و اشاره طرز استفاده از آنها را آموزش دهید.

 

 

 

• به عکس های خانوادگی نگاه کنید و نام افراد را بگویید. در قالب جملات و عبارات

ساده اتفاق مربوط به هر تصویر را توصیف کنید ( مثلاً عمه داره می خنده !).

 

 

 

• زیر هر تصویر یک عبارت یا جمله مناسب بنویسید. مثلاً ” من می تونم شنا کنم.”

یا ” تولد بابا مبارک.” فرزندتان کم کم متوجه می شود که خواندن همان زبان

شفاهی است که نوشته شده است.

 

 

 

• از کودکتان سؤالاتی بپرسید که پاسخ به آن نیازمند انتخاب باشد، نه فقط “بله /

خیر”. به عنوان نمونه به جای این که بپرسید: “علی جان آب می خوای؟” بگویید:”

علی جان آب می خوای یا شیر؟”. کاملاً منتظر پاسخ بمانید و ارتباط موفقیت آمیز را

تقویت کنید :”ممنون که گفتی چی می خوای.حالا مامان یه لیوان شیر میده به

علی.”

 

 

 

• همیشه آواز بخوانید و بازی های انگشتی انجام دهید ( مثل لی لی حوضک) و

اشعار کودکانه بخوانید (مانند اتل متل توتوله). این شعرها و بازی ها، کودک را

با صداها و قافیه های زبان آشنا می کند.

 

 

 

• مهارت های درک زبانی فرزندتان را با پرسیدن سؤالاتی که پاسخ بله/ خیر دارند

تقویت کنید، مثل “توپسری ؟” ،”این زرافه است؟” ، ” اسمت مریمه؟”